2024-03-20
Sexleksak och humor i kampanj för återvinning
I en innovativ kampanj för att främja återvinning och öka kunskapen om plast har filmerna om "Styrbjörn", en överliggare, blivit en viral succé med över två miljoner visningar på sociala medier. Nu har Avfall Sverige valt ut kampanjen för att representera Sverige i "Europa minskar avfallet-veckan" som arrangeras en gång varje år.
Sysavs kampanj som riktas mot den ofta lite mer svårfångade målgruppen, unga mellan 18 och 25 år, har verkligen överträffat förväntningarna. Genom att kombinera humor med viktiga miljöbudskap har kampanjen visat sig bli en riktig fullträff. "Styrbjörn" har visat att det är möjligt att göra skillnad på ett underhållande och lätt sätt.
Det allvarliga problemet med plastavfall har förpackats på ett roligt sätt. Cirka 15 procent av en vanlig soppåse består av felaktigt sorterad plast, och kampanjen poängterar att även små förändringar kan göra stor skillnad för miljön. Budskapen är enkla, man behöver inte diska förpackningar innan de slängs i återvinningen och man behöver inte skilja på förpackningar med olika material.
I kampanjen har komikern Victor Eriksson gestaltat karaktären Styrbjörn, som har allvarliga samtal med sina korridorkompisar om vikten av återvinning. Hans lite udda metoder, som att återanvända en sexleksak som pennställ, gör hans korridorkompisar obekväma och ger upphov till humoristiska situationer.
Se filmen du också